Rutte zoekt Trumps gunst tijdens spannende gesprekken in het Witte Huis
Washington, donderdag, 25 juni 2026.
Nato-secretaris generaal Mark Rutte is woensdag in het Witte Huis bij president Donald Trump geweest om spanningen te verminderen. De Amerikaanse president had eerder gezegd dat bondgenoten niet klaarstonden tijdens de oorlog in Iran. Hij dreigt zelfs met vertrek uit de NAVO. Rutte benadrukte hoeveel meer Europa nu uitgeeft aan defensie. Er zijn ruim 90 miljard dollar extra gestopt in verdediging. Dat is een recordsom. Desondanks blijft Trump sceptisch. Zijn toezegging om toch te komen naar de NAVO-top in juli hangt af van Turkije. Als Ankara die rol mag spelen, zal hij waarschijnlijk verschijnen. De druk op Rutte is enorm. Hij moet de transatlantische band zien te behouden terwijl veel landen twijfelen aan de toekomst van de alliantie.
ontmoeting in washington onder spanningen
De ontmoeting vond plaats op 25 juni 2026 in het Oval Office van het Witte Huis [2]. Nato-secretaris generaal Mark Rutte sprak met president Donald Trump over de toekomst van de alliantie. Spanningen lopen hoog sinds de oorlog in Iran begon op 28 februari 2026 [2]. De Verenigde Staten voerden die operatie zonder formeel overleg met de NAVO [2]. Trump beschuldigde bondgenoten ervan dat ze niet steunden toen dat nodig was [2]. Rutte probeerde deze kloof te overbruggen door op te boksen met Europese inspanningen [2].
defensiebijdragen centraal
Rutte benadrukte dat Europese landen en Canada ruim 90 miljard dollar extra hebben geïnvesteerd in defensie ten opzichte van het jaar ervoor [3]. Dit noemde hij een ‘recordtoename’ [3]. Die cijfers moeten indruk maken op Trump, die al jaren dringt aan op hogere bijdragen [2]. Sinds 2017 is er een sterke groei zichtbaar in de militaire uitgaven van NAVO-lidstaten [2]. Ook werd herhaald dat de VS operationeel profiteert van Europese basismogelijkheden [2]. Toch blijft Trump kritisch over wat hij ziet als onevenwichtigheid [2].
dreigementen en diplomatieke manoeuvres
Trump liet weten dat hij overwoog de NAVO te verlaten vanwege gebrekkige steun tijdens de campagne in Iran [2]. Hij noemde de houding van sommige bondgenoten ‘dom’ en ‘onaanvaardbaar’ [3]. Op 24 juni kondigde hij ook terugtrekking aan van 5.000 Amerikaanse troepen uit Duitsland [3]. Deze maatregel volgt na kritiek van Duitse kanzelier Frederic Merz op de Israëlisch-Amerikaanse strategie [3]. Daarnaast startte minister van Oorlog Pete Hegseth een halfjaarlijkse evaluatie van de Amerikaanse troepenpostering in Europa [2][3].
de weg naar de ankara-top
De NAVO-top in Ankara, gepland voor 7 tot 8 juli 2026, staat onder druk [2]. Trumps aanwezigheid is afhankelijk van wie de gastheer is [2]. Hij gaf aan pas te komen als Turkije de organisatie mag verzorgen [2]. Albanië zou mogelijk de top van 2027 kunnen ontvangen, mits het land voldoet aan de 2%-bbp regel voor defensie-uitgaven [3]. Momenteel worden Spanje, Italië, Tsjechië en België genoemd als laggards [3]. Een definitieve verklaring over 2027 is nog niet gepubliceerd [3].